JÍDLO

Jím proto, abych žil... Ano, takhle by to mělo být. Jak je to ale u mnohých v dnešní době? Přesně obraceně. Žiju proto, abych jedl... Ovšem to sebou nese nespočet rizikových faktorů. Těmi se tady ale zabývat nebudeme. Spousta z nás když už se jim zdá, že je toho moc a je potřeba s tím něco udělat, začnou držet různé diety, od vodní (ano čtete správně - vodní), přes jablkové až po dnes tak oblíbené proteinové (všechno špatně). Je třeba si uvědomit, že ano, chceme-li rychleji shodit něco přebytečných kil dolů, můžeme nějakou rozumnou, podotýkám rozumnou dietu zkusit. Ale, je třeba si uvědomit, že dieta je časově omezené období, všechno ostatní je životní styl. Pokud budete chtít mít ploché břicho, nebo ještě více, cihlička vedle cihličky, tak i když budete dělat nespočet leh sedů, zkracovaček, svíček atd, bez správného životního stylu to nikdy nebude ono. A kde s ním začít?


Chcete zhubnout? Pak snídejte!

Když se ráno dobře najíte, nebudete mít hlad celé dopoledne, vše vám půjde lépe a především: začnete ztrácet na váze, aniž byste se museli obzvlášť snažit...

Snídaně je nejdůležitější jídlo dne a měla by obsahovat 20 procent celkového denního energetického příjmu. Po probuzení je v těle velmi nízká hladina cukru, živin i vitaminů, a když se dobře nasnídáte a vše potřebné tělu dodáte hned po ránu, zkonzumujete během dne méně jídla. Tím pádem zhubnete, a navíc budete mít celé dopoledne energie na rozdávání.

Ranním jídlem se nastartujete a začnete rychleji spalovat. Když se nenasnídáte, dostanete později chuť na kalorická jídla - tělo si tím říká o doplnění energie. Navíc toho později sníte daleko víc a také se vám uloží více tělesného tuku.

"Snídaně by měla obsahovat kvalitní sacharidy, dostatek vlákniny i bílkovin. Ráno si můžete dovolit i přiměřený příjem rychlých cukrů, které tělo dokáže během dne spálit," říká Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse. Spokojíte-li se jen s kafíčkem, tak vás to sice nakopne, ale nedostatek živin a vlčí hlad navečer se projeví kromě přibírání také na psychice: budete podráždění, stresovaní a náchylnější k nemocem.

Chia semínka se řadí mezi superpotraviny. Pudink z něj je rychlá a velmi zdravá snídaně.

Nejlepší snídaňové potraviny...

"Vhodné je posnídat potraviny se složitými cukry a nízkým glykemickým indexem. Této skladbě odpovídají nepřislazované cereálie, ovesné vločky, celozrnné pečivo, přírodní sýry, libová šunka, vajíčka, jogurty, ovoce a zelenina, oříšky a semínka. A pochopitelně i dostatek tekutin, které je rovněž třeba doplnit," radí Věra Burešová. Na seznam dobrot, které byste si měli ráno dopřávat, si připište ještě mléčné výrobky, cereální kaše a müsli, obiloviny i vločky, sójové výrobky a luštěniny.

Zdravou a sytou snídani připravíte během pár minut: smícháte ovoce, vločky a řecký jogurt.

Jak a čím zahnat hlad...

Máte po jogurtu už za hodinu hlad a na nějaké ranní vyvařování vás neužije? Neznamená to, že se musíte odbýt bagetou, koblihou nebo tučným croissantem. Zapojte fantazii a doplňte jogurt či kus chleba něčím zdravým a opravdu sytivým, například jednou z těchto tří možností:

  • Banán - dodá energii a bezpečně zažene pocit hladu. Navíc s ním do sebe dostanete dostatek vitaminů B a A i minerálních látek, jako je hořčík, fosfor a vápník. Nemusíte ho jíst jen syrový, vhodný je třeba do smoothie nebo z něj můžete připravit chutné lívance.
  • Vejce - dají se upravit na mnoho způsobů a zasytí vás na velmi dlouho. Podle výzkumu, který byl publikován v časopise International Journal of Obesity, je nejlepší snídat dvě vajíčka: zhubnete rychleji a budete mít spoustu energie až do oběda (i déle).
  • Avokádo - zažene pocit hladu a ještě patří mezi superpotraviny. Stačí si namazat celozrnný chléb žervé, na to položit plátky avokáda, lze i lehce posolit a rázem máte chutnou sytou snídani plnou vitaminů a zdravých tuků.

Ovesné vločky obsahují bílkoviny, nenasycené mastné kyseliny, slizové látky, vitaminy B1, B6 a E, železo a vápník. A zasytí skutečně nadlouho.

Když není čas

Nestíháte si před odchodem z domu ani nakrájet avokádo na celozrnné pečivo? Pak si najděte deset minut večer a připravte si na ráno nějakou rychlovku.

  • Řecký jogurt s ovesnými vločkami, medem a mrazeným lesním ovocem - vše jen smíchejte do uzavíratelné misky a ráno hned snězte, nebo vezměte s sebou do práce, kde se nasnídejte brzy po příchodu.
  • Chia pudink s ovocem - dvě polévkové lžíce chia semínek smíchejte se 130 ml tekutiny (třeba sójového nebo mandlového mléka), oslaďte lžičkou javorového sirupu a nechte uležet přes noc v chladničce.
  • Ovesná kaše - vločky stačí zalít oblíbeným mlékem a nechat přes noc uležet, osladit můžete medem, různými sirupy nebo třeba kakaem. Lze přidat ovoce, semínka i ořechy.
  • Mug cake - tuhle skvělou rychlovku vyrobíte tak, že rozmačkáte banán, přidáte k němu do hrnku lžičku kokosového oleje, 100 g ovesných vloček a lžíci medu. Vše dobře promíchejte, nechte přes noc odpočinout a ráno dejte na dvě minuty do mikrovlnky.

Zdroj: prozeny.cz